כתבה שלי פורסמה ב Ynet. בן יירש את המשק אם ישלם 1.5 מיליון ש' לאחיו. קישור לכתבה המלאה בהיילייט פרסומים בתקשורת.

הורים לשמונה הותירו נחלה שכבר שנים אין בה פעילות חקלאית. בית המשפט קבע שהבן שגר בה יקבל את הזכויות בכפוף לכך שיפצה את יתר היורשים.

בית המשפט למשפחה בירושלים הכריע לאחרונה בסכסוך בין שמונה אחים בנוגע לגורל המשק במושב שהותירו הוריהם: רוב היורשים דרשו שהחלקה תימכר בשוק החופשי, ורק אחד מהם, שמעולם לא עזב את המשק, ביקש לקבוע שהוא היורש המוכן ומסוגל לקיימו. השופטת קיבלה מיכל ברדנשטיין את עמדתו וקבעה שיוכל לרשת את המשק בתנאי שיפצה את שאר אחיו.

על פי חוות דעת שמאי שהוגשה בתיק, שווי המשק ברוטו הוא 4.3 מיליון שקל. השווי נטו, לאחר תשלומים צפויים לרמ"י, מס שבח, היטל השבחה ומס רכישה, הוא 1.87 מיליון שקל.

השופטת מיכל ברדנשטיין קבעה יש למסור את הזכויות במשק לאח בכפוף לכך שיפצה בפועל את שאר היורשים, בהתאם לשווי נטו של המשק ולאחר הפחתת השקעותיו בנכס מאז פטירת ההורים.

היא הבהירה ששווי הפיצוי הוא בערכי נטו שכן אילו הנכס היה נמכר לצד שלישי, זה הסכום המוערך שהיה מתקבל בגינו, למעט סכום בגן מס רכישה של כ-80 אלף שקל. לכן, היורשים אינם מפסידים מבחינה זו. 

שנית, ציינה, החוב בתשלומים הצפויים ירבוץ לפתחו של האח אם וכאשר יבקש למכור בעתיד את הנכס. היא קבעה בנוסף שמשווי הזכויות נטו יש לבצע הפחתות של 194 אלף שקל (השקעות שונות של האח במשק) וכן לגרוע את חלקו בירושה. לפיכך נקבע שהסכום הכולל שבו עליו לפצות את אחיו הוא 1,489,778 שקל.

עו"ד אפרת יוסים

עוסקת בצוואת, ירושות ומשקים חקלאיים

0549981611