עריכת צוואה נוטריונית – אפרת יוסים

השבוע פנו אליי זוג שסיפרו שערכו צוואות בכתב ידם ושמרו במגירה בביתם.

כעורכת דין שמכירה את החסרונות בצוואה כזו – הזדעזעתי. די מהר, לאחר ההסברים שלי וסיפור על מקרה שהייתי מעורבת בו, הם הבינו כמה קל לזייף צוואה כזו, לבטל צוואה כזו, ושצוואה הנו המסמך הכי חשוב שהם יערכו בחייהם ושאין להקל בו ראש או לחסוך בעריכתו כראוי.

צוואה בכתב יד אינה נערכת על ידי עורך דין שמזהה את עורך הצוואה ולכן יכולים לזייף צוואה כזו. כבר קרה שבתי המשפט לא כיבדו צוואות כאלה עקב כתב יד לא קריא, הוראות מעורפלות או כפל משמעות בהוראות הצוואה. 

לאחרונה הייתי מעורבת בניסיון קיום צוואה כזו של שכיב מרע. על אף רצונו הטוב והאמפטיה וההבנה של רשם הירושה לכבד את רצונה האחרון של המורישה  – הצוואה שהגיעה אליו שנערכה בכתב ידה של המורישה הייתה חסרת כל תוקף משפטי כי היו בה גם פגמים צורניים וגם פגמים מהותיים. הפגם הכי בולט בצוואה היה שהצוואה נערכה ע"י המורישה בכתב ידה כאשר בני משפחתה של המורישה יושבים לצידה ברגעיה האחרונים. כלל יסוד בצוואות הוא שנהנים עפ"י הצוואה אינם יכולים להיות נוכחים בעת עריכתה וחתימתה.

צוואה מהווה מסמך חשוב מעין כמותו, המתייחס לכלל רכושו של אדם, אותו צבר בעמל רב, במהלך כל חייו, ולכן יש להתייחס בכובד ראש אל תוכנה ואופן עריכתה, באופן מקצועי ומדויק.

השפעתה של צוואה היא לא רק כלכלית אלא גם רגשית. זוהי המילה האחרונה שלכם בעולם הזה, וכך גם יזכרו אתכם. לטוב או לרע. כך תיזכרו על ידי הקרובים שלכם, והצוואה היא המאזן האחרון במערכת היחסים איתם.

הצוואה היא ההזדמנות האחרונה להעביר ליקיריכם מסר אחרון שהינו נצחי ובלתי הפיך.  

לבני הזוג, ערכתי צוואה הדדית נוטריונית. זוהי צוואה בפני רשות. יש בה אלמנט של חגיגיות שאין בצוואות אחרות.

צוואה הדדית הנה צוואה בה בני הזוג קובעים הוראות זהות שיחולו על שניהם בנוגע לחלוקת הרכוש לאחר פטירת כל אחד מהם. צוואה הדדית גם מובטחת מפני שינויים, שכן החוק מגביל  את האפשרות לשנותה באופן חד צדדי. 

בפעם הבאה אכתוב על ההזדמנות של עריכת צוואה לנהל את העברת הרכוש הבין דורית עם כמה שפחות תשלומי מסים שיחולו על היורשים. 

לעריכת צוואה ומתן ייעוץ להעברת רכוש בין דורית בצורה מיטבית – דברו איתי,

עו"ד אפרת יוסים

0549981611